Het Paleo dieet – goed bij allergieën

Het Paleo dieet is een goed dieet om te volgen als je last van allergieën hebt. Met name bij allergieën zoals lactose intolerantie, glutenallergie, pinda-allergie en soja-allergie en allergieën voor kleurstoffen of andere E-nummers. Bij lactose intolerantie kunnen we zuivel producten niet verdragen en bij glutenallergie, intolerantie voor gluten of coeliakie kunnen we de gluten uit veel graansoorten niet verdragen.

Wat is het Paleo dieet?
Om te beginnen is het Paleo dieet vrij van granen, vrij van zuivel en vrij van peulvruchten (soja en pinda’s). Het Paleo dieet is gebaseerd op de voeding welke de mens at tot ongeveer 10.000 jaar geleden. Veel van het voedsel wat we vandaag de dag eten past genetisch gezien eigenlijk helemaal niet bij ons. De ontwikkelingen in onze voeding zijn sneller gegaan dan waar we ons genetisch op aan kunnen passen, althans dat is in grove lijnen het idee achter het Paleo dieet.

Zo’n 10.000 jaar geleden kregen we te maken met een grote verandering in ons voedselpatroon. We leerde gewassen te telen en we leerde vee te houden. Granen (gluten) en zuivel gingen vanaf dat moment onderdeel uitmaken van ons voedselpatroon. Voordat de landbouw en de veeteelt hun intrede deden leefde we nog als jager-verzamelaars. We gingen op jacht naar wild en we zochten groenten, fruit, zaden en noten welke eetbaar waren.

De aanname is dat veel van de ziektes en gezondheidsklachten worden veroorzaakt door het voedsel wat we eten. De laatste eeuw hebben steeds meer mensen te maken met gezondheidsklachten zoals allergieën, het prikkelbare darmsyndroom en eczeem en welvaartsziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, osteoporose en kanker. Er is de laatste eeuw dan ook een hoop veranderd wat betreft het voedsel wat we eten. Een steeds groter deel van ons voedsel wordt bewerkt door de voedselindustrie. Het is normaal geworden dat er in allerlei voedingsmiddelen toevoegingen zitten zoals suikers, zoetstoffen, geraffineerde koolhydraten, zout, gehydrateerde vetten, smaakversterkers, smaakstoffen, kleurstoffen, conserveringsmiddelen en allerlei soorten E-nummers. Hoewel we dit normaal zijn gaan vinden betekend dit niet dat ons lichaam dat normaal is gaan vinden. Genetisch zijn we als mens helemaal niet ingericht voor al deze stoffen.

De focus bij de voedselindustrie ligt vooral op vraagstukken zoals hoe kunnen we ons product zo lekker mogelijk maken, hoe kunnen we ons product een goede structuur geven, hoe kunnen we ons product langer houdbaar maken, hoe kunnen we ons product zo goedkoop mogelijk maken. Bij de meeste voedselproducerende bedrijven staat de vraag ‘hoe kunnen we ons product zo gezond mogelijk maken’ ergens onderaan het lijstje met vraagstukken, als deze vraag überhaupt al op het lijstje van vraagstukken staat.

Met het Paleo dieet gaan we weer hetzelfde eten wat we aten voordat de landbouw en de veeteelt hun intrede deden. Het is overigens niet met zekerheid vast te stellen wat we aten voor de intrede van de landbouw en de veeteelt. Er was nog geen geschrift en het Paleo dieet gaat daarom af op de aannames welke gemaakt zijn over ons voedingspatroon als jager-verzamelaars.

We weten vrij zeker dat we als jager-verzamelaars geen zuivel dronken of aten en dat we ook geen granen gebruikte als onderdeel van onze voeding. Het ‘bewijs’ hiervoor is het grote aantal mensen welke gluten (granen) en lactose (zuivel) niet kunnen verdragen. Bij deze mensen wijkt het DNA af ten opzichte van de mensen welke gluten en lactose wel kunnen verdragen.

Wat je allemaal niet mag eten bij het Paleo dieet
Bij het Paleo dieet mag je sowieso geen suiker, granen, zuivel, peulvruchten en alle voedingsmiddelen waarin deze zijn verwerkt. Wat betreft zuivelproducten betekend dit geen melk, yoghurt, kwark, vla, roomijs, slagroom, pudding, kaas enz. Vanwege de essentiële vetzuren welke in boter zitten wordt voor boter een uitzondering gemaakt. Echte boter is de enige vorm van zuivel welke is toegestaan als je het Paleo dieet volgens de richtlijnen wilt volgen.

Wat betreft granen mag je heel veel voedingsmiddelen welke je gewend bent niet meer. Granen maken bij een ‘normaal’ voedingspatroon een groot onderdeel van onze voeding uit. Geen granen houdt in geen brood, rijst, pasta, gebak, koek, beschuit, en crackers.

Onder peulvruchten vallen pinda’s, sojabonen, doperwten, peultjes, sperziebonen, snijbonen, sugarsnaps en kouseband.

Naast suiker mag ook geen gebruik gemaakt worden van zoetstoffen. Zoetstoffen bestonden immers nog niet voordat de landbouw en veeteelt hun intrede deden. Vrijwel alle zoetstoffen worden synthetisch gemaakt en industrieel vervaardigd.

Geen suiker is best ingrijpend. In veel voedingsmiddelen zijn suikers verwerkt, ook in voedingsmiddelen waarbij het woord ‘suiker’ niet tussen de ingrediënten vermeld staat zit vaak suiker. Voor suiker worden vaak andere benamingen gebruikt, enerzijds om het gebruik van suiker te maskeren, anderzijds om de herkomst van het suiker aan te kunnen geven. Veel gebruikte benamingen voor suikers zijn glucose, fructose, dextrose (eigenlijk alles wat op –ose eindigt), glucosestroop, fructosestroop, glucose-fructosestroop (eigenlijk alles wat op –stroop eindigt).

Geen suiker (en zoetstoffen) betekend geen frisdranken (ook geen light varianten), vruchtensappen uit pak, snoepgoed, gebak, koekjes, sausjes, vleeswaren, gemarineerd vlees, enz.

Wat je allemaal wel mag eten bij het Paleo dieet
Na gelezen te hebben wat je allemaal niet mag eten bij het Paleo dieet zou je misschien verwachten dat je helemaal niet meer lekker kunt eten als je het Paleo dieet volgt. Het tegenovergestelde is waar. Bij het Paleo dieet kun je prima heerlijke gerechten eten. Bij het Paleo dieet zullen we moeten gaan voor vers, natuurlijk en onbewerkt voedsel. En wat is er nou lekkerder dan vers en natuurlijke voeding? De eerste weken zal je misschien alle zoetigheid missen, maar na een paar weken zal je lichaam ontwent zijn van de suikers.

Wat je mag eten zijn: groenten, fruit, wortels, noten, zaden, vlees, gevogelte en vis. Bij het Paleo dieet zal je zoveel mogelijk biologisch moeten eten. Voor vlees en gevogelte geld dat het dier het liefst vrij moet rondgelopen hebben.

Een reactie plaatsen