Meestal heeft het lanceren van een website een specifiek vooraf bepaald doel, zoals productverkoop of dienstverlening of zelfs alleen maar het aanbieden van een nieuwsbrief. Met conversiegericht ontwerpen wordt het aantal muisklikken dat de websitebezoeker nodig heeft om bij dit doel uit te komen zo klein mogelijk gemaakt. Dit fenomeen staat ook wel bekend als de conversie paden: de weg die de bezoeker aflegt om bij het beoogde doel van een webpagina te komen. Bij conversiegericht ontwerpen draait het erom die conversie paden zo kort mogelijk te maken. Hoewel het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke website natuurlijk een gewenst aspect is, is dit eerder een bijkomstigheid van het voornaamste doel, namelijk de websitebezoeker zo snel mogelijk laten doen wat de website-eigenaar voor ogen heeft. 

Conversiegericht ontwerpen als marketingprincipe

Nu zijn er een paar valkuilen wanneer het gaat om conversiegericht ontwerpen. Dit zijn dingen die intuïtief misschien niet goed voelen of er simpelweg niet mooi uitzien, maar die wel effectief blijken bij het motiveren van de bezoeker of klant. Een voorbeeld is het plaatsen van een opvallende knop of link op de landingspagina, die dan wel direct toegang geeft tot het einddoel van de website, maar die door zijn schreeuwerigheid geen ruimte laat aan rustige verkenning. Conversiegericht ontwerpen moet begrepen worden als onderdeel van een marketingstrategie. Het is dan ook niet de bedoeling dat men het ontwerp van de website bewondert, maar dat men geprikkeld wordt zo snel mogelijk een dienst af te nemen, een product te kopen, een petitie te ondertekenen, een reactie te geven, etc.

Hulp en advies

Tegenwoordig is conversiegericht ontwerpen te vinden in het curriculum van vrijwel elke online marketing expert. Of u overgaat tot deze strategie voor uw eigen website is echter helemaal aan u. Twijfelt u nog of dit voor u de juiste aanpak is, vraag dan altijd eerst een professional om advies.